Wetenschap24.nl
Drank schaadt puberapenbrein

Ze mochten elke dag zo veel alcohol drinken als ze wilden, en dus waren ze elke dag dronken. En dat op een leeftijd van een jaar of vijf. De vier resusaapjes die een groep Amerikaanse neurobiologen op deze manier uit de band liet springen, moesten duidelijkheid verschaffen over het effect dat regelmatige dronkenschap heeft op puberhersenen. Drie andere aapjes waren de controlegroep. Alle zeven werden ze ruim een jaar na het begin van het experiment gedood voor de wetenschap.
Het ging de onderzoekers om de hippocampus, een gebied in de hersenen met de vorm van een zeepaardje, waar steeds nieuwe cellen verschijnen en oude verdwijnen. Dat is belangrijk voor het geheugen. Op het eerste gezicht leek er niets mis met deze hersengebiedjes van de aapjes die dagelijks dronken waren geworden, maar microscopisch onderzoek liet zien dat er veel minder jonge hersencellen inzaten dan bij de controle-aapjes. Dat effect is hoogstwaarschijnlijk blijvend, en leidt op latere leeftijd tot geheugenproblemen. Bij menselijke pubers werkt het net zo, vrezen de onderzoekers. Helaas drinken die vaak te veel.
Geplaatst op 31 juni 2010 10:39
Door: Elmar Veerman
Waardeer met 1 sterren
Waardeer met 2 sterren
Waardeer met 3 sterren
Waardeer met 4 sterren
Waardeer met 5 sterren
0 beoordelingen
Handig! Ontvang onze Verse Wetenschap per e-mail. Bevalt het niet? Je kunt op elk moment weer afmelden.
Onze Verse Wetenschap is ook verkrijgbaar als RSS. Abonneer je of voeg de URL naar deze feed toe aan Outlook 2007. Zo ben je altijd verzekerd van Verse Wetenschap!
Het blijft mij voornamelijk dwars zitten dat die dieren, na gebruik, gedood worden. Het wordt wel in naam van de wetenschap gedaan, maar dat hebben zij niet in de gaten. In dit geval zou ik het niet doen, omdat ik er dus twee redenen voor had. Als je ze na die behandeling eens laat doorleven, en je gebruikt de verhouding tussen mens en aap, dan zul je waarschijnlijk een solider resultaat krijgen--misschien is alles weer normaal geworden.( en kunnen ze weer lekker verder leven! ).
lezer97 dagen geledenDat houd mij ook bezig. Op universiteiten wordt zelfs vaak teveel gedronken. En heel gewoon gevonden. Je hebt geluk als je familie daar niet teveel aan toegeeft.Doen ze ook niet-.Maar toch--het wordt daar gewoon weggeredeneerd,een kleine hoeveelheid zou geen kwaad kunnen. Misschien is dat zo, maar nòg minder lijkt me toch beter. Tenslotte is het ook het "mindere"dat die narigheid in de hersenen gaat veroorzaken.
lezer97 dagen geledenIk ga dat stukje copiéren, dat mag wel-denk ik. Bedankt!
Wat hier nu precies nieuw aan is, ontgaat me. We weten toch al lang dat regelmatige dronkenschap leidt tot verminderde hersenfuncties? Ik noem onder andere het syndroom van Korsakov.
lezer97 dagen geledenHet nut van dit onderzoek ontgaat me.