Hagedissenspeeksel tegen honger

• Door: Tom de Kievith (Noorderlicht)

Heilzame werking van het Gilamonster, CSI met infrarood, Aarde als levend organisme, liegende krabben en een robotisch strijkquintet

Het Gilamonster.

Een medicijn dat gemaakt wordt uit het speeksel van het Gilamonster kan hongergevoel onderdrukken, zeggen Zweedse wetenschappers. Ratten die het medicijn toegediend kregen, hadden na behandeling minder zin in voedsel en chocolade. Een verrassend effect, vonden ze. Dat vond ik ook, maar dan meer om de zijdelingse vermelding van chocolade. Het werkzame stofje, exendine-4, wordt in synthetische vorm al een tijdje toegediend aan (type 2-) diabetespatiënten. En voor ik het vergeet: ze vermoeden dat het speeksel ook de behoefte aan alcohol sterk vermindert.

Een onderzoek van het Academisch Medisch Centrum Amsterdam en de Universiteit Wageningen laat een nieuw licht schijnen op bloedanalyses bij een plaats delict. Een hyperspectrale camera moet de toekomst worden. Dit apparaat kan met infrarood licht bloedvlekken niet alleen onderscheiden van koffie, ketchup of andere vlekken, maar meet ook hoe oud het bloed is. Handig, want nu moeten samples van de eventuele bloedvlek eerst naar een lab worden gestuurd voor analyse. Het apparaat bestaat nog niet, en helemaal waterdicht is de theorie ook nog niet, maar de methode is bruikbaar, zegt één van de onderzoekers.

De bevestiging of ontkrachting van de Gaia-hypothese, waarbij wordt gedacht dat de Aarde met alles er op en er aan één levend organisme vormt, lijkt een stapje dichterbij. Een van de eerste voorspellingen die met deze hypothese gedaan werd, was dat er een zwavelverbinding in het water moest bestaan die stabiel genoeg was om niet geoxideerd te worden door het omringende water. Op die manier zou het element in de lucht terecht kunnen komen. Wetenschappers ontwikkelden een manier om zwavelverbindingen te ‘volgen’ en hopen daarmee in de toekomst de hypothese te kunnen bevestigen. Dat zou namelijk betekenen dat klimaatveranderingen makkelijker te voorspellen worden, denken de onderzoekers.

Krabben liegen en bedriegen om onder een gevecht uit te komen. Net als mensen eigenlijk. Dit komt vooral voor bij krabben met zwakkere scharen, zeggen Australische onderzoekers. Een gevecht zouden ze waarschijnlijk verliezen, dus bluffen ze zich er doorheen. Het zijn vooral de mannetjes die liegen, de vrouwtjes hebben over het algemeen sterkere scharen.

Een robotisch strijkquintet, dat met slechts vijf enkele snaren twee violen, een viola, een cello en een dubbele contrabas simuleert, kan ook nog eens zijn eigen stukken componeren. Oké, dat doet-ie niet helemaal autonoom; het quintet luistert naar een muzikant die op een xylofoon een melodie speelt, programmeert vervolgens een muziekstuk in en begint te spelen. Door naar elkaar te luisteren kunnen de robots constant nieuwe variaties bedenken.