Iedere soldaat z’n dubbelganger

• Door: Elmar Veerman (Noorderlicht)
soldaten schieten

Virtuele versie van iedere militair, hondenrassen verschillen maar weinig, condooms verantwoordelijk voor hiv-afname, Chinese klimaatzorgen en de evolutie bezongen door oude mannen.

soldaten schieten

Het Amerikaanse leger wil dat iedere soldaat een digitale dubbelganger krijgt, inclusief identieke gelaatstrekken. En met dezelfde conditie, dus iemands prestaties op de renbaan bepalen ook hoe hard z’n avatar door een virtuele omgeving kan rennen. Alle oefeningen die de militairen nu al met virtual reality doen, kunnen straks samenkomen in één trainingsomgeving, is het idee

Honden verschillen uiterlijk veel meer van elkaar dan mensen, maar hebben daar veel minder genetische variatie voor nodig, blijkt nu de genen van steeds meer rassen in kaart zijn gebracht. Korte of lange poten, een groot of een klein lijf, rechtopstaande of hangende oren: meestal maakt één gen het verschil

Niet antiretrovirale therapie, maar toegenomen condoomgebruik is veruit de belangrijkste oorzaak van de daling in HIV-infecties die in Zuid-Afrika te zien is geweest. Dat zeggen onderzoekers die cijfers van de jaren 2000-2008 in computermodellen hebben gestopt

China heeft z’n tweede nationale klimaatrapport uitgebracht (al eind vorig jaar, maar het is nu pas breed beschikbaar gesteld) en het liegt er niet om. De wetenschappelijke vooruitzichten wijzen onder meer op lagere landbouwopbrengsten, krimpende rivieren en meer droogtes en overstromingen.Toch voorzien de wetenschappers dat de CO2-uitstoot van hun land tot 2030 blijft stijgen.

Attenborough en Dawkins samen in een muziekclip, de zegeningen van de evolutie bezingend. Dat bestaat dus (bonus: prachtige dieren):