Besmet bloed en tikkende tijdbommen

• Door: Elmar Veerman (Noorderlicht)
eol 2
eol 2

Nieuws van de dag: frauderende hoogleraar geschorst, nieuwe encyclopedie van het leven, babygedrag zegt veel over later, dodelijke bloedtransfusies, sterren die op ontploffen staan.

eol life
eol life

Zojuist bekend geworden: Tilburg University heeft hoogleraar prof. dr. Diederik Stapel met onmiddellijke ingang op non-actief gesteld. ‘Stapel, hoogleraar Cognitieve Sociale Psychologie en tevens decaan van Tilburg School of Social and Behavioral Sciences, heeft een ernstige inbreuk gemaakt op de wetenschappelijke integriteit door in zijn publicaties gebruik te maken van gefingeerde data’, laat het College van bestuur weten. Frappant: Stapel werkte mee aan veelbekritiseerd onderzoek dat vorige week in het nieuws kwam. Hufterige vleeseters, je weet het vast nog wel. En zou dit wel waar zijn?

De encyclopedie van het leven is vernieuwd. Je kunt zelf in ruim 750 duizend pagina’s met soorten bladeren en zoeken. Er staan 9350 plaatjes, 28 video’s en 51 geluidsclips van kikkers in, om maar iets te noemen. Plus natuurlijk eindeloos veel informatie over al die soorten. Bekijk het op eol.org

Je gedrag als baby kan goed voorspellen hoe je achttien jaar later in elkaar zit, als we mogen afgaan op de resultaten van een langlopende Amerikaanse studie. Wie als baby heftig reageerde op onbekende beelden of geluiden, deed dat als jong-volwassene ook. Maar, vreemd, dat gold alleen voor jongens

Soortgelijk maar leuker om te zien is het bekende marshmallow-onderzoek naar zelfbeheersing bij kinderen. Ook daar was een sterk verband tussen gedrag als klein kind en later in het leven. Ook na 40 jaar.

In de Verenigde Staten zijn de afgelopen dertig jaar 27 doden gevallen doordat ze bloedtransfusies kregen die waren besmet met de parasiet Babesia, die normaal wordt overgedragen door tekenbeten. In totaal werden 162 mensen ziek, maar dat is volgens een onderzoeker maar een topje van de ijsberg. In Europa speelt Babesia voor zo ver bekend geen rol bij bloedtransfusies.

Het klinkt als science fiction, en dat is het ook nog, maar een Amerikaanse onderzoeksgroep is toch behoorlijk ver met de ontwikkeling van een piepklein machientje dat door je bloedvaten kan zwemmen om dan bijvoorbeeld medicijnen af te leveren op een specifieke plek.

Astronomen hebben aanwijzingen gevonden dat de Melkweg, net als andere sterrenstelsels, mogelijk duizenden oude sterren bevat die door hun snelle rotatie intact blijven, maar exploderen als supernova wanneer ze langzamer gaan draaien. Tikkende tijdbommen dus.

En op onze eigen site drankadvies voor oudere vrouwen, horrorkuikens die hun nestgenoten uitmoorden en een artikel dat laat zien hoe revolutionair de zwaartekrachtstheorie van Spinozawinnaar Erik Verlinde is.