Een mediterraan dieet, met veel groente, vis en olijfolie is echt een stuk gezonder, toont een grote Europese studie aan.
Voor de studie, uitgevoerd door de Universiteit van Athene, werden 74.606 Europeanen naar hun eetgewoontes gevraagd. Ook werd hun ziektegeschiedenis, hun levensstijl en hun rookgewoontes vastgelegd. Mensen die een duidelijk mediterraan dieet volgden, leefden net ietsje langer dan mensen die dat niet deden. Het effect was het grootst bij Spanjaarden en Grieken.
Dat betekent: veel vis, veel groente en fruit, vlees met mate, en geen ongezonde vetten. Roomboter laten staan dus, en op olijfolie overstappen.
Een echte levensduurverlenging zit er met een mediterraan dieet overigens niet in: een zestigjarige man die strikt het dieet volgt, leeft slechts een jaar langer.