• Pagina's
  • Huidige pagina:2

's Werelds beste grap

Experiment weigert belediging

7 september 2001

Voor het gemak wordt het een dag na de opening al het 'grootse internetexperiment ter wereld' genoemd: de speurtocht naar de beste grap ter wereld. Begin september openden Britse psychologen een site waar iedereen zijn eigen favoriete grap kan plaatsen, of andermans moppen een cijfer geeft. In september 2002 wordt de 'leukste grap' dan voorgelezen aan een groep mensen, bij wie de hersenactiviteit op hetzelfde moment door een scan in beeld wordt gebracht.

Lees verder 's Werelds beste grap

1, 2, 3, meer

Toch veel menselijke genen

27 augustus 2001

Vergeet de tamtam van 12 februari 2001, toen op de geboortedag van Charles Darwin de 'volledige' kaart van het menselijk DNA verscheen. De tijdschriften Nature en Science publiceerden gelijktijdig de resultaten van twee onderzoeken, maar de bevindingen blijken na een vergelijking lang zo exact niet. Zo blijft het volledig onduidelijk hoeveel genen een mens nu eigenlijk bezit.

Lees verder 1, 2, 3, meer

Gek medicijn

Middel tegen 'menselijk BSE' gevonden?

24 augustus 2001

De ziekte van Creutzfeldt-Jakob, de 'menselijke vorm' van de gekke koeienziekte BSE, is mogelijk te genezen. Amerikaanse onderzoekers gaven een Britse patiënte, bij wijze van experiment, medicijnen waarvan ze de effectiviteit in een laboratoriumschaaltje hadden getest. De vrouw herstelt aanzienlijk, maar de behandeling roept vragen op.

Lees verder Gek medicijn

Upgrade voor antibioticum

Moleculaire schaar repareert medicijn

23 augustus 2001

Een belangrijk middel tegen bacteriële infecties, het antibioticum vancomycine, wordt bedreigd. Het medicijn heeft steeds minder effect omdat de micro-organismen er ongevoelig voor worden. Maar er is een uitweg: omdat van meer en meer bacteriën duidelijk wordt hoe ze op moleculair niveau functioneren, kunnen wellicht hulptroepen voor vancomycine worden gemobiliseerd die het antibioticum nieuw leven inblazen.

Lees verder Upgrade voor antibioticum

Parkinsonbrein gefopt

Maar helpt placebo echt?

9 augustus 2001

Een pilletje zonder werkzame stoffen kan de verschijnselen van Parkinson toch onderdrukken, menen Canadese onderzoekers. Op een hersenscan van zes patiënten die een placebo slikten, zagen zij een beduidende productie van dopamine, de stof waar Parkinsonpatiënten een tekort aan hebben. Maar de Nijmeegse neurobioloog A.R. Cools kijkt er niet van op. 'Die zes zijn geconditioneerd op behandeling. Dat zegt niets over een placebo-effect.'

Lees verder Parkinsonbrein gefopt

Weer een missing link!

Maar waar blijft de oudste fossiele aap?

11 juli 2001

Ze maken zich wel vaker belachelijk, de onderzoekers die in Afrika op fossielen van vroege mensachtigen jagen. In naam gaan ze exact te werk, want elke uitspraak over de evolutionaire stamboom van de mens gaat gepaard met de vondst van een nieuw kootje, tandje of schedelfragment. "De botten spreken voor zichzelf," heet het dan. Maar dat is klinkklare onzin. In werkelijkheid blijken de fossielen steeds boterzacht en kneedt elke onderzoeker ze in de vorm die hem het beste uitkomt - als ontbrekende schakel tussen aap en mens, dus.

Lees verder Weer een missing link!

Happy birthday, Dolly?

Gen-activiteit zeer onvoorspelbaar bij klonen

5 juli 2001

Het gekloonde schaap Dolly, op 5 juli vijf jaar oud geworden, verkeert in blakende gezondheid. Althans, ogenschijnlijk. In werkelijkheid is er een goede kans dat haar genen niet normaal werken, in ieder geval anders dan de genen van het dier waaruit zij werd gekloond. Klonen, zo blijkt uit nieuwe experimenten, kan een levensgevaarlijke onderneming zijn voor het organisme dat er mee gecreëerd wordt.

Lees verder Happy birthday, Dolly?

Boom vindt draagmoeder

Nieuwe hoop voor Saharacypres

4 juli 2001

Welgeteld 231 exemplaren telt hij nog, de Saharacypres in de Algerijnse woestijn. Het is een van 's werelds meest bedreigde boomsoorten, maar mogelijk heeft de evolutie de plant een nieuwe overlevingsstrategie geschonken. Sommige mannelijke exemplaren produceren ongebruikelijk stuifmeel, dat met de hulp van het vrouwelijk weefsel van een andere cypressensoort tot een volwaardige Saharacypres uitgroeit. Van genetische vermenging is geen sprake: de andere cypressensoort is slechts een draagmoeder die zelf niet bijdraagt aan de erfelijke samenstelling van de nakomelingen.

Lees verder Boom vindt draagmoeder

Groot brein in klein dier

Vroegste zoogdierachtige woog twee gram

24 mei 2001

Een klein, harig beestje met het gewicht van een paperclip was mogelijk de directe voorouder van alle hedendaagse zoogdieren, waaronder de mens. Levend in de schaduw van de dinosaurussen kroop het diertje 195 miljoen jaar geleden tussen de planten door, op zoek naar insecten die het met zijn vlijmscherpe tandjes vermaalde. Het is de oudste zoogdierachtige die tot nu toe is gevonden.

Lees verder Groot brein in klein dier

• Het zoete geheim

Amerikaanse onderzoekers ontrafelen suikerreceptor

25 april 2001

Een voorkeur voor zoetigheid is niet louter een kwestie van smaak. Twee Amerikaanse onderzoeksgroepen zijn er voor het eerst in geslaagd een gen te identificeren dat verantwoordelijk is voor de smaaksensatie van zoetigheden. De vondst kan leiden tot het ontwikkelen van nieuwe, krachtiger zoetstoffen, aldus Robert Margolskee, één van de onderzoekers, in het wetenschappelijk tijdschrift Nature Genetics.

Lees verder Het zoete geheim

• Mens vs chimpansee: een hoofdzaak

Hersenen mens maken veel meer eiwitten dan apenbrein

24 april 2001

Het verschil tussen de mens en chimpansee, evolutionair onze nauwst verwante familielid, zit 'm in de activiteit van de genen in de hersenen. Met nagenoeg identieke genen - het verschil is slechts 1,3 procent - maakt het mensenbrein veel meer eiwitten aan dan de apenhersenen. Op de een of andere manier moet die extra productie verantwoordelijk zijn voor de verschillende geestelijke en lichamelijke vaardigheden die tussen mens en chimpansee bestaan.

Lees verder Mens vs chimpansee: een hoofdzaak

• Screensavers in de strijd tegen kanker

24 april 2001

Computergebruikers kunnen meehelpen een medicijn tegen kanker te vinden. Met een programmaatje dat als een screensaver in de verloren uurtjes zijn werk doet op de PC, worden moleculen getest op hun mogelijke geschiktheid als wapen in de strijd tegen kanker.

Lees verder Screensavers in de strijd tegen kanker

• Overtollig vet kan medicijn worden

Stamcellen uit dikke buik

11 april 2001

Overtollig vet, het meest gehate weefsel van het lichaam, bevat een potentieel medicijn tegen allerlei kwalen. Volgens Amerikaanse onderzoekers zitten er in het vet van dikke buiken en heupen veel stamcellen, waar genezende weefsels en organen uit gekweekt kunnen worden.

Lees verder Overtollig vet kan medicijn worden

• Bacterie-pil tijdens zwangerschap voorkomt allergieën

10 april 2001

Moeders kunnen eczeem, astma en andere allergische ziekten bij hun kinderen voorkomen door tijdens hun zwangerschap capsules te slikken met heilzame bacterieen.

Lees verder Bacterie-pil tijdens zwangerschap voorkomt allergieën

• Stamcellen beperken schade na hartaanval

'Toepassing bij mensen binnen een jaar'

2 april 2001

Schade aan een hart na een hartaanval, is te beperken. Experimenten met knaagdieren tonen aan dat getransplanteerde stamcellen het afgestorven weefsel kunnen vervangen, waardoor de slagkracht van het hart voor een groot deel terugkeert. Binnen een jaar zou de therapie ook bij mensen kunnen worden getest.

Lees verder Stamcellen beperken schade na hartaanval

• Menselijk genoom nu 'echt' volledig in kaart

HUGO-consortium publiceert in Nature, Celera in Science

12 februari 2001

Vorig jaar juni werd al aangekondigd dat het menselijk genoom 'zo goed als' in kaart gebracht was - en nu is het dan opgeschreven. Niet in 'het boek van God', zoals Bill Clinton een half jaar geleden Darwin's ideeengoed wel zéér pijnlijk misverstond, maar in de wetenschappelijke tijdschriften Nature en Science.

Lees verder Menselijk genoom nu 'echt' volledig in kaart